Risingtaste

Monday, July 25, 2011

10 Penyakit MYSTERIOUS yang BELUM ditemukan UBATNYA!!!

Biasanya, tiap penyakit diketahui sebabnya. Oleh kerana itu, ubat biasanya boleh ditemui. Namun ada beberapa penyakit yang tidak diketahui sebabnya dan tak ada ubatnya. Ada juga yang diketahui sebabnya, namun ubatnya belum juga ditemukan.

Jom Kita menimbah ilmu bersama-sama.....

Berikut 10 penyakit yang misterius, tidak diketahui sebabnya atau belum ditemukan ubatnya.



1. AIDS
Nama aslinya Acquired Immune Deficiency Syndrome iaitu kemampuan imun tubuh menurun. Sehingga tubuh akan lemah dengan segala jenis penyakit ringan. Sejak dua puluh lima tahun sejak pertama kali diidentifikasi, masih belum ditemukan ubat untuk penyakit in. AIDS masih duduk sebagai pembunuh manusia yang paling kejam (mati secara perlahan-lahan), terutama di negara-negara berkembang. Penyakit ini diduga dimulai dari Chimpanzee (Spesis monyet) dan melompat ke manusia. Antara punca jangkitan AIDS ialah melalui hubungan seks dan penggunaan jarum secara bergantian.



2. Alzheimer
Alzheimer adalah gangguan otak degeneratif yang memiliki gejala berbeza pada masing-masing penderitanya. Biasanya ditandai dengan bingung, lupa atau pikun sering mempengaruhi kebanyakan orang di usia tua mereka. Penyebab yang tepat tidak dimengerti dan tidak dapat diubati secara efektif.

3. Demam
Kalangan medik masih tahu serba sedikit soal apa sebenarnya demam itu. Namun, bukan semua demam boleh sembuh dengan cepat, kadang-kala ia datang balik dan kadang kala demam pun boleh membunuh manusia jika tidak diambil secara serius tentang isu ini.



4. Flu Burung
Manusia tidak memiliki kekebalan terhadap virus flu yang kuat dibawa oleh burung. Purata kematian untuk manusia yang di infeksi oleh virus ini adalah sekitar 50%.

5. Pica
Pica merupakan penyakit yang berkaitan dengan kekurangan mineral dalam tubuh. Meskipun diyakini dihubungkan dengan kekurangan mineral, pakar kesihatan tidak menemukan penyebab pasti dan ubat untuk gangguan aneh ini.

6. Gangguan autoimun
Sebuah istilah untuk sejumlah penderitaan termasuk penyakit Lupus atau Arthithis Rhematoid. Pada penderita gangguan autoimun, imun tubuh justeru mendeteksi organ-organ tubuh sebagai musuh, sehingga organ organ tubuh diserang pada imun tubuh sendiri. Maka organ tubuh jadi lemah dan juga rosak. Tak diketahui penyebabnya, dan doktor hanya boleh mengurangi gejalanya.



7. Skizofrenia
Para ahli menganggap penyakit ini paling membingungkan dari jenis gangguan mental. Penderita biasanya tak mampu untuk membezakan secara logik antara realiti dan fantasi. Gejalanya mulai liar, delusi, halusinasi, percakapan tidak teratur, kurangnya motivasi atau emosi.



8. Penyakit Creutzfeldt-Jakob
Penyakit ini adalah versi dari gangguan otak langka, yang lebih dikenal "Mad Cow" atau sapi gila. Penyakit ini diduga berasal dari konsumsi daging sapi yang terkontaminasi. Pada penyakit ini reaksinya cepat. Kalangan medik belum mengetahui sebab utamanya dan belum bisa mencegah.

9. Sindrom Kelelahan Kronis
Kelelahan kronis adalah gejala fisik yang secara medik boleh dijelaskan. Namun pada sindrom kelelahan kronis, pesakit lebih dari sekadar merasa lelah, pasakit sering tidur, bahkan selama berhari-hari pada suatu waktu.



10. Penyakit Morgellons
Ini penyakit kulit. Gejalanya mirip dalam film fiksi. Penderita mengeluh kulit rasanya seperti tersengat, ruam atau seperti luka. Di bawah kulit muncul serat aneh. Tak diketahui penyebabnya, apalagi ubatnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...