Risingtaste

Friday, August 12, 2011

Budak umur 2 TAHUN diGARI pada TIANG LAMPU




China, Pada pandangan pertama nampaknya seperti penderaan kanak-kanak - seorang budak lelaki berusia dua tahun yang dirantai pada tiang lampu untuk menghentikan dia daripada diambil orang.

Namun, ibu bapanya berkata ini adalah satu-satunya cara mereka boleh menjamin tidak kehilangan dia.



Chen Chuanliu bapanya bekerja sebagai pelumba yang tidak berlesen rickshaw di Beijing, mengambil tambang di seluruh bandar, manakala ibu budak yang kurang upaya mengumpul sampah di tepi jalan.


Mereka mengatakan mereka mendapat anak lelaki mereka, Lao Lu, dengan mangga di sekitar buku lali beliau kerana kakaknya, Ling berusia empat tahun telah 'dicuri' dari mereka bulan lepas.

Kanak-kanak meragut adalah semakin banyak di China, di mana undang-undang yang ketat mengawal saiz keluarga.

Berkenaan orang ramai oleh dinodai anak kecil yang terbelenggu di luar Huaguan Shopping Mall di Liangxiang.

Mereka melaporkan bapanya kepada pihak berkuasa, yang hari ini mengarahkan beliau mengeluarkan rantai walaupun ia tidak jelas apa perkiraan yang dia akan membuat pada masa akan datang.

Tiada tempat nurseri untuk Lao Lu kerana bapa berusia 42 tahun itu adalah seorang pekerja asing dari wilayah lain, Szechuan, dan oleh itu tidak layak untuk membantu negeri. Keluarga hidup dalam satu bilik, 9ft oleh 8ft.

Chen berkata, beliau tidak mampu untuk membayar penjagaan kanak-kanak pada pendapatan £ 4,50 sehari dan telah menolak tawaran 'banyak wang' untuk memberikan anaknya untuk diterima pakai.

'Isteri saya tidak boleh menjaganya dan saya perlu bekerja untuk menyara keluarga saya. Jadi saya rantai dia pada sebatang tiang apabila saya pergi memungut tambang.

'Saya tidak mempunyai gambar anak perempuan saya untuk menggunakan poster yang orang-hilang. Saya tidak boleh kehilangan anak saya lagi. '



p/s: Memang kisah yang menyayat hati.... all I can say is... Dear Lord, Have mercy on them.. .hopefully they got a better life....and live much more happily together...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...